Sunday, February 11, 2007

برگزاری نمايشگاه بين المللی کتاب زير چادر

در حالی که پيش از اين گفته می شد که نمايشگاه بين المللی کتاب تهران در ورزشگاه آزادی و يا مجموعه در حال احداث شهر آفتاب برگزار می شود، اظهارات وزير بازرگانی اخبار منتشر شده از برگزاری بيستمين نمايشگاه بين المللی کتاب زير چادرهای سويسی در مکانی به غير از محل دایمی نمايشگاه ها را تاييد کرد.

وزير بازرگانی گفت:«تا زمان انتقال محل برگزاری نمايشگاه‏ها به شهر آفتاب، با مشکلات خاصی برای برگزاری نمايشگاه‏های پرازدحام مواجه هستيم و چاره‏ای نيست جز اين‏که در مکان‏هايی با امکانات محدودتر نمايشگاه ها را برگزار کنيم.»

مسعود ميرکاظمی همچنين با اشاره به اينکه بايد منتظر انتقال نمايشگاه‏ها به شهر آفتاب باشيم به خبرگزاری ايلنا گفت: «مکان برگزاری نمايشگاه در تهران، محل دائمی نمايشگاه‏های بين‏المللی تهران است ، ولی به دليل محدوديت‏های خاص و بار ترافيکی منطقه، مجبور به برگزاری نمايشگاه‏ها در مکان‏هايی هستيم که بعضا با کمبود امکانات خاص نمايشگاه‏ها مواجه هستند. »

پيش از اين، بعضی رسانه ها از برگزاری بيستمين نمايشگاه بين المللی کتاب تهران زير چادرهای تهيه شده توسط وزارت ارشاد خبر داده بودند.

خبرگزاری مهر۱۸ بهمن ماه به نقل از يک مقام آگاه که نامی از او نبرد،خبرداد: «به نظر می رسد موسسه نمايشگاه های فرهنگی، در تدارک برپايی نمايشگاه بين المللی کتاب تهران زير چادرهای خارجی است که اخيرا از کشور سویيس وارد کشور شده است» .

اين مقام آگاه، بهای هر قطعه از اين چادرها را در حدود دو ميليارد تومان برآورد کرد و گفت: «بر اساس يکی از طرح هايی که برای برگزاری نمايشگاه کتاب در دست بررسی است. اين احتمال وجود دارد که بيستمين نمايشگاه بين المللی کتاب زير همين چادرها و در محوطه پارکينگ های ورزشگاه آزادی برگزار شود.»

يک نمايشگاه وچند مکان

مدير عامل موسسه نمايشگاه های فرهنگی ايران نيز اعلام کرد:«هنوز از سوی وزارت ارشاد به طور رسمی اعلام نشده است که چه مکانی برای برگزاری نمايشگاه بين المللی کتاب تهران در نظر گرفته شده است.»

احسان حجتی همچنين به ايسنا گفت:«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز به طور قطعی به موسسه نمايشگاه های فرهنگی اعلام نکرده است که بيستمين نمايشگاه بين المللی کتاب در محل دائمی نمايشگاه های تهران برگزار می شود يا در مکانی ديگر.»

اين سخنان در حالی از سوی مديرعامل موسسه نمايشگاه های فرهنگی مطرح شد که پيش تر بعضی مسولان از برگزاری بيستمين نمايشگاه بين المللی کتاب تهران در پارکينگ ورشگاه آزادی ويا مجموعه درحال احداث شهر آفتاب خبر داده بودند.

محمد باقر قاليباف پيش از اين در اين باره به مهرگفته بود:«بنابر تصميمات گرفته شده، نمايشگاه هايی که برای شهروندان مزاحمت ايجاد نکنند و مراجعه های کمتری داشته باشند در همان محل دایمی نمايشگاه های بين المللی تهران برگزار می شوند اما نمايشگاه های مهمی مثل نمايشگاه کتاب بايد به نمايشگاه جديد (شهر آفتاب) منتقل شوند.»

همچنين معاون فرهنگی وزير ارشاد نيز علی رغم اين که کارشناسان پارکينگ ورزشگاه آزادی را برای برگزاری بيستمين نمايشگاه بين المللی کتاب تاييد نکرده اند از احتمال برگزاری نمايشگاه بين المللی کتاب در اين مکان خبر داده بود.

زمان مشخص، مکان نامعلوم

در حالی که همچنان مکان برگزاری بيستمين نمايشگاه بين المللی کتاب نامشخص بوده و حتی خبرهايی از برپايی اين نمايشگاه زير چادرهای سويسی در پارکينگ ورزشگاه آزادی منتشر شده است، مديرعامل انجمن فرهنگی ناشران بين المللی از برگزاری نمايشگاه کتاب در زمان هميشگی اش از سيزدهم تا بيست و سوم ارديبهشت ماه ۸۶ خبر داد.

رضا ربانی در اين باره گفت به ايرنا گفت:« وزارت ارشاد در پاسخ به ناشران در مورد زمان برگزاری نمايشگاه به ما اعلام کرده است که اين نمايشگاه در مدت مشابه سال قبل و در همان تاريخ برگزار خواهد شد ولی متاسفانه مکان برگزاری اين نمايشگاه به ما اعلام نمی شود.»

اين در حالی است که بنا بر اعلام موسسه نمايشگاه های فرهنگی ناشران خارجی شرکت کننده دربيستمين نمايشگاه بين المللی کتاب برای حضور در محل دائمی نمايشگاه ها ثبت نام کرده اند و مشخص نيست که در صورت تغيير مکان برگزاری نمايشگاه در اين تنها رويداد بزرگ صنعت نشر و کتاب حضور پيدا کنند.

در همين حال دوشنبه ۱۶ بهمن ماه، هجده تشکل صنعت نشر کشور در نامه ای به علی اکبر اشعری مشاور فرهنگی ریيس جمهور، از وی خواستند نظر مساعد محمود احمدی نژاد برای برگزاری بيستمين نمايشگاه کتاب درمحل دایمی نمايشگاه ها را جلب کند.

۱۸ تشکل صنفی صنعت نشر، در حالی از رييس جمهور چنين درخواستی کردند که محمود احمدی نژاد در دوران شهرداری اش در شهر تهران طرح انتقال نمايشگاه کتاب را مطرح کرده بود.

اين در حالی است که به جز دوسال گذشته، در تمام دوره های نمايشگاه بين المللی کار ثبت نام و تقسيم غرفه های ناشران داخلی و خارجی تا نيمه بهمن ماه به پايان می رسيد.

No comments: