Wednesday, April 05, 2006

کارگر یا بسیجی، مساله این است



در حالی که کارگران صنایع مختلف کشور روزهای بسیار دشواری را از نظر معیشتی و صنفی در سال گذشته سپری کردند، با ورود نیروی مقاومت بسیج به عرصه های صنعتی و کارگری،مشکلات کارگران با نزدیک شدن به روز جهانی کارگر شکل دیگری به خود گرفت.
بسیاری از کارگران ناراضی ،طی روزهای پایانی سال گذشته دست به اعتصاب و تجمع های اعتراضی برای دریافت حقوق و دسمزدهای معوقه خود زدند که در بسیاری از موارد این تجمع های اعتراضی و صنفی کارگران با برخوردهای امنیتی و نظامی مواجه شد. این در حالی است که اعتصاب کارگران و اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی پیش تر سرکوب شده و اعضای سندیکا و بیش از 1000 نفر ازکارگران این شرکت حمل و نقل شهری در نیمه دوم سال گذشته بازداشت و بیکار شده بودند.
در این میان، سانسور خبری اتفاقات و مشکلات کارگری ، خبرمشارکت نیروی مقاومت بسیج در خدمات کاریابی ، امضای تفاهم نامه این نهاد نظامی با وزارت کاربرای مشارکت در پروژه های مختلف این وزارت خانه ، فعال سازی بسیج سازندگی در سال جاری و همچنین تقویت شوراهای اسلامی کار، برای کارگران و فعالان صنفی در نخستین روزهای سال جدید ، نشانه های مثبتی نبود. برخی از فعالان تشکل های مستقل کارگری سانسور خبری مشکلات کارگران، ورود نیروی مقاومت بسیج به عرصه های صنعتی و کارگری، بحث ایجاد اشتغال و همچنین تقویت شوراهای اسلامی کار را عاملی برای کنترل نارضایتی های کارگران و تشکل های صنفی در سال آینده می دانند.
سید محمد جهرمی ، وزیر کاراما پس از امضای تفاهم نامه با فرمانده نیروی مقاومت بسیج درباره همکاری و مشارکت بسیج، با اشاره به این نکته که نیروی مقاومت بسیج و امکاناتش تنها برای جنگ نیست، گفت: جلسات متعددي با بسيج داشتيم و با توجه به امكانات بسيج ، در خواست كرديم كه اين استعدادها و توانايي‌‏ها در امر اشتغال به كار گرفته شده و كمكي براي فارغ‌‏التحصيلان و جويندگان كار باشد . امكانات بسيج در صحنه‌‏هاي گسترده سازندگي ، فرهنگي ، مشاوره و خدمات قابل توجه است كه عملكرد بسيج گوياي اين توانايي بوده‌‏است .
از سویی در حالی که رسانه های کشور از انتشار هرگونه خبری در باره اعتصاب های کارگری و نارضایتی کارگران ایرانی منع شده اند ، بسیاری از رسانه های داخلی پیش از آغاز سال جدید و همچنین در روزهای اخیر خبر مشارکت نیروی مقاومت بسیج و وزارت کار را بصورت گسترده منعکس کرده اند. از دیگر سو نیز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در چند روز گذشته به پخش گسترده اخباراعتصاب کارگران فرانسوی پرداخته است.يك نماينده كارگري با انتقاد از مسوولان صداو سيما در عدم انعكاس مسايل و مشكلات كارگران گفت‌‏: در شرايطي كه صدا و سيما اعتراضات اخير كارگران فرانسه را منعكس مي كند تعجب مي كنم كه چرا اعتراض هاي كارگري ايران از طريق اين رسانه منعكس نمي شود .
سفره های خالی کارگران در نوروز
در آخرین ماه وروزهای سال گذشته اخبار اعتصاب و تجمع های کارگران معترض از دردناک ترین مسایلی بود که در میان خبرهای گوناگون مربوط به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل گم شد وصدای اعتراض کارگران که از ضعیف ترین اقشار جامعه ایرانی هستند، بی هیچ توجهی از جانب رسانه های خبری نشنیده ماند. حتی در این میان خبرعدم آزادی منصور اسانلو ریس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد و همچنین بازداشت مجدد منصور حیات غیبی دیگر عضو این سندیکا نیز در میان بی خبری تعطیلات نوروزی گم شد.
این بی خبری و سکوت در حالی اتفاق افتاد که برخی از فعالان و کارشناسان مسایل کارگری اعتراض و اعتصاب های پراکنده و نامنظم کارگری در مناطق مختلف کشور و همچنین برخوردهای امنیتی صورت گرفته با کارگران را یک مقدمه و نقطه آغازی برای ایجاد سندیکاهای کارگری و حتی اعتراض های گسترده صنفی در سال جدید می دانند. از سویی دیگر اما با آغاز سال جدید ، نه تنها سیاست های دولت جدید و همچنین وزارت کار درقبال خواسته ها و اعتراض های کارگران تغییرنیافته بلکه ورود نیروی مقاومت بسیج و تقویت شوراهای اسلامی کار نشان دهنده این مساله است که سیاست مقابله و سرکوب کارگران همچنان ادامه دارد.
در روزهای 29 اسفند سال گذشته و اول فروردین ماه سال 85 تجمع كارگران "صنايع پوشش رشت" با برخورد نیروهای امنیتی وعوامل نيروي انتظامي وهمچنین بازداشت و مجروح شدن چند تن از اين كارگران پايان يافت. كارگران صنايع پوشش رشت که تعدادشان بیش از 500 نفر بود به دليل عدم دريافت 5 ماه حقوق و مزايا، روز 29 اسفند ماه با آتش زدن لاستيك، جاده اصلي رشت - بندرانزلي را به مدت يك ساعت مسدود كرده بودند كه سرانجام ماموران امنیتی و نيروي انتظامي براي باز كردن جاده مسدود شده به کارگران حمله ور شده و تعدادی از آنها مجروح و برخي دیگرازکارگران را بازداشت کردند.
از سویی در چند روز پایان سال خبر آزادی تعدادی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد تا حدی سبب شد تا کارگران و اعضای این سندیکا از اعتصاب و اعتراض های خود چشم پوشی کنند . اما با گذشت تنها دو روز ابتدا منصور حیات غیبی و روز جمعه گذشته حسن محمدی مجددا بازداشت و به زندان منتقل شدند. از دیگر سو اعتراض و اعتصاب های کارگران همچنان از روزهای آخر سال تا کنون ادامه دارد. پس از اعتصاب های کارگران معدن سنگرود گیلان و کارگران شرکت واحد مقابل مجلس شورای اسلامی ، تجمع اعتراضی صدها تن از کارگران شرکت مخابرات که خود را نماینده بیش از 17 هزار کارگر این شرکت می دانستند و همچنین کارگران نساجی غرب (کرمانشاه) در مقابل نهاد ریاست جمهوری در چند روز پایانی سال تنها نمونه هایی از نارضایتی کارگران کشور بود که برخی رسانه ها به آن پرداختند. یکی از کارگران معترض در این تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری به یکی از خبرگزاری ها گفت: مفهوم عدالت گستري و مهرورزي دولت محترم را هم فهميديم , از اين پس مي گوييم: دولت اخراج گستري! هشت سال هم كار كرديم و هم جنگيديم ، اما اگر مي‌‏دانستيم اينگونه مي‌‏شود‌‏، مي‌‏رفتيم و در صف دشمنان مي‌‏ايستاديم ، شايد آنان قدر ما را بيشتر مي‌‏دانستند!
در حالی که بسیاری از کارگران صنایع مختلف کشور جشن سال نو را حتی بدون دریافت مقداری از حقوق معوقه خود و با سفره های خالی گذراندند ، دعوای سیاسی وزارت کار ، شوراهای اسلامی کار و تشکیلات خانه کارگر همچنان ادامه دارد. یکی از فعالان تشکل های کارگری در گفت و گو با خبرنگار روز با اشاره به این نکته که هیچ کدام از این سه طرف درگیر به کارگران و وضعیت سخت معیشتی آنها فکرنمی کنند ، گفت: تمام کارگران کشور می دانند که تمام این بحث و جدلها برای گرفتن امتیازات بیشتر برای این نهاد ها است ، چرا که اهداف شان سیاسی است. در چند سال گذشته بسیاری از کارگران صنایع مختلف خود به این نتیجه رسیده اند که باید برای احقاق حقوقشان خود تشکیلات مستقل بوجود بیاورند. نمونه این مساله هم تشکیل سندیکای شرکت واحد است. به گمانم دیگر زمان تشکل های دولتی و وابسته که خود را مدافع حقوق کارگران معرفی می کنند، بسر آمده است و بزودی شاهد تحولات گسترده ای در این حوزه خواهیم بود.

سیاسی باز ی با کارگران سیاست زده
در حالی که کارگران ایرانی روز به روز نسبت به سیاست های دولت ، وزارت کار و همچنین تشکل های وابسته بی طاقت می شوند ، دعوا های سیاسی برای جلب توجه کارگران در آستانه روز جهانی کارگر نیز بیشتر می شود.
سید محمد جهرمی ،وزیر کاردر اوج اعتراض های کارگران طی روزهای پایانی سال درباره راه حل مشکلات و نارضایتی های جامعه کارگری کشورگفت: افرادي هستند كه لباس نو مي‌‏پوشند و از توان مالي قابل توجهي برخوردارند ، اما اين‌‏ها ارزش نيست ، اگر رفتار بر اساس تعاليم اسلامي باشد ، نيازي به قوانين و آيين‌‏نامه ها نيست ، بلكه رفتار خوب كارگر و كارفرما مشكلات را حل مي‌‏كند.
از سویی اما حسن صادقی معاون دبیرکل خانه کارگر درباره دشواری های سال جدید و همچنین سیاست های وزارت کار در قبال کارگران گفت: نيمه اول سال 85، ايامي بسيار دشوار در انتظار نهادهاي كارگري خواهد بود ، اما با آغاز نيمه دوم ، بار تشكيلات كارگري سبك‌‏تر خواهد شد . سال آينده ، سال بگير و ببند و احتمالا زنداني شدن برخي اعضاي تشكيلات كارگري خواهد بود و اگر اين مسير سخت را تحمل كنيم ‌‏، در آينده سربلند خواهيم بود .
این در حالی است که نمایندگان و مسولان شوراهای اسلامی کار ازعملکرد دولت در برخورد با کارگران و همچنین تعیین حداقل دستمزد 150 هزار تومانی کارگران برای سال 85 حمایت کرده و آنرا مناسب توصیف می کنند. "علي‌‏اكبرعيوضي" ، رئيس كانون شوراهاي اسلامي كار استان تهران اما نظری برخلاف دیگر نماینده کارگران در شورای اسلامی کار دارد. اودر این باره گفت : "پس از تشكيل دولت نهم شاهد بوديم كه معيشت مردم به خصوص قشر زحمت‌‏كش كارگر مورد توجه قرار گرفت و اولين جرقه موثر آن ، افزايش منطقي دستمزد سال 85 كارگران بود . ايكاش در گذشته به همين ميزان به افزايش دستمزدها توجه مي شد ، تا امروز شاهد اين وضعيت اسف‌‏بار نبوديم ."
سیاسی بازی مسولان وزارت کار و تشکل های دولتی که خود را مدافع کارگران می دانند در حالی صورت می گیرد که برخورد های امنیتی و دستگیری فعالان تشکل های کارگری با نزدیک شدن به روزجهانی کارگرافزایش یافته و حتی بسیاری معتقدند که با ورود نیروی مقاومت بسیج و مشارکت این نهاد نظامی در کنترل و بدست گرفتن صنایع بزرگ کشور، تشکل های مستقل کارگری تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت.
آیا ورود نیروی مقاومت بسیج در عرصه های صنعتی و مشارکت این نهاد نظامی با وزارت کار نشانه پا گرفتن تشکل های مستقل کارگری است و یا جایگزینی است برای کارگران ؟

No comments: