Saturday, April 08, 2006

شاعرکشان در امامزاده طاهر

نوشته ام در روزآنلاین درباره شکستن سنگ مزار احمد شاملو و فریدون فروغی.
عصر روز جمعه 18 فروردين خبري در برخي از سايت ها منتشر شد که حکايت از تخريب مزار احمد شاملو در گورستان امامزاده طاهر کرج داشت. پس از انتشار اين خبر از اولين ساعات بامداد روز گذشته بسياري از سايت هاي خبري و وبلاگ ها ي فارسي زبان خبر تخريب مزار"احمد شاملو"، شاعر بزرگ ايراني را منتشر کردند . اين درحالي است که پيش تر و در تعطيلات نوروز نيز خبري مبني بر تخريب مزار فريدون فروغي خواننده پرطرفدار ايراني منتشر شده بود. مزار احمد شاملو در گورستان امامزاده طاهر کرج در کنار مقبره شاعران و نويسندگان ديگري چون هوشنگ گلشيري، محمد مختاري، محمد جعفر پوينده وغزاله عليزاده قرار دارد.
سياوش، پسر احمد شاملو درباره تخريب مزار پدرش در امامزاده طاهر کرج گفت: "طي پنج سال اخير، تا امروز چهار سنگ قبر تعويض کرده ام که هر کدام در فروردين ماه [ آغاز هر سال] توسط افراد ناشناسي تخريب شده اند . دو شب پيش که تخريب مختصري صورت گرفت، نگهبان صحن امام زاده طاهر نسبت به اين اتفاق اظهار بي اطلاعي کرد و قول داد در حد امکان از ادامه اين مسئله جلوگيري کند، اما متاسفانه تخريب ديشب عميق تر بود و تکه هايي از سنگ قبر نيز که امضاي احمد شاملو بر آن منقوش بود، مفقود شده است".
سياوش شاملو درباره مرمت مقبره شاملو گفت: "طي يک نامه به مسولان امامزاده طاهر درخواست کرده ام که فعلا براي احمد شاملو اصلا سنگي نگذارند؛ چون هر سال اول فروردين اين اتفاق مي افتد و هر بار کسي هست که از زير بار مسئوليت شانه خالي کند".
احمد شاملو، شاعر بزرگ ايراني که بسيار مورد علاقه مردم و بخصوص جوانان ايراني است، در 21 آذر ماه 1304 شمسي در تهران متولد شد. او در طول زندگي اش توانست با خلق آثار ارزشمندي در زمينه شعر و ادبيات، تاليف و ترجمه و همچنين روزنامه نگاري دريچه تازه اي را درحوزه ادبيات و انديشه ايران ايجاد کند.
پس از انقلاب اسلامي رسانه هاي وابسته به حکومت او را مورد بي مهري قرار دادند و تهمت هاي بسياري را متوجه او کردند.
تخريب مزار اين دو چهره فرهنگ و هنر ايراني در حالي صورت گرفته است که در طول سالهاي گذشته نيز همواره شاهد اخباري مبني بر بي احترامي و عدم توجه به داشته هاي فرهنگي و هنري کشور در رسانه هاي مختلف بوده ايم. در اين ميان حتي طي سال هاي گذشته اخباري در باره وارد شدن آسيب هايي به مقبره بزرگاني چون خيام، حافظ و حتي فردوسي نيز منتشر شد، که همچنان مورد بي توجهي مسولان فرهنگي کشور قرار گرفت.در حالي که بسياري از چهره هاي فرهنگي و هنري کشور اين مساله را توهين به فرهنگ ايران مي دانند، تاکنون در خبرهاي منتشر شده در باره تخريب مزار احمد شاملو و همچنين فريدون فروغي هيچ يک از مسئولان فرهنگي اظهار نظري در اين باره نکرده اند.
آيا سکوت مسولان در مقابل مسايلي از اين دست ، نشانه بي تفاوتي نسبت به چنين اعمالي نيست؟

No comments: