Sunday, April 23, 2006

وقتی ناطق نوری هم نمی تواند بازی کند


تنش های موجود میان برخی محافظه کاران و تندرو های جناح راست با برخوردهای اخیر حامیان محمود احمدی نژاد با علی اکبر ناطق نوری در روزهای اخیر به اوج خود رسیده و از شکافی عمیق در پیکره ی این جناح سنتی حکایت می کند. در این میان پس ازموضع گیری های ناطق نوری درباره حمایت مصباح یزدی از رییس جمهور، سیاست های انتخاباتی احمدی نژاد و انتقاد ازعملکرد دولت وی ، بسیاری اظهارات اخیرمحمدتقی مصباح یزدی را متوجه او دانستند. هفته نامه پرتو سخن در شماره گذشته خود( 23 فروردین ماه) به نقل ازمصباح یزدی نوشت: من هشدار مى‏دهم، سربسته به شما مى‏گويم و ان‏شاءاللّه هميشه سربسته بماند: "كسانى كه شما باور نمى‏كنيد، درصدد تضعيف موقعيت رهبرى و ولايت فقيه هستند."
از سویی در تازه ترین این برخورد ها طی چند روزگذشته، سفر هیات دولت به استان مازندران که استان تحت نفوذ ناطق نوری است ،لغو شد. سفر دوازدهم رییس جمهور و هیات وزیرانش به استان مازندران درحالی لغو شد که قرار بود دولت احمدی نژاد پس از سفر به استان خراسان رضوی در مازندران تشکیل جلسه دهد. در این میان برخی از رسانه های حامی رییس جمهور از لغو این سفر به دلیل کدورت ها و اختلافات وی با ناطق نوری خبر دادند.سایت خبری عارف نیوز در خبر لغو سفر استانی محمود احمدی نژاد و هیات دولت، درباره شرط رییس جمهور برای سفربه استان مازندران نوشت : احمدی نزاد سفر به این استان شمالی را منوط به انتخاب فرمانداران شهرهای مختلف این استان کرده است.بسیاری از فرمانداران کنونی در شهرهای استان مازندران منتخب دولت گذشته هستند وهمسویی بالایی با حزب مشارکت دارند.بعد از انتخاب شفقت به عنوان استاندار مازندران تا به امروز تحول خاصی در این استان به ویزه در خصوص انتخاب فرمانداران در شهرهای مختلف مازندران به وجود نیامده است.منابع نزدیک به شفقت استاندار مازندران مدعی اند که وی از سوی "قناعت" معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران تحت فشار است واختیاری در انتخاب فرمانداران ندارد.
این در حالی بود که پس از مدت کوتاهی سایت بازتاب خبردستگیری و بازداشت دو مقام ارشد امنیتی استانی به اتهام مفاسد اقتصادی را منتشر کرد. بنا بر اين گزارش، اين دو مقام، مديران امنيتي دو استان شمالي كشورند كه مراجع قضائي در تهران، حكم بازداشت آنان را صادر كرده‌اند در پرونده يكي از اين مديران، موضوع سوءاستفاده از يك زمين پانزده ميليارد توماني به همراه برخي مديران ديگر استان مطرح است.
حذف پیاده ها
در حالی که طی ماه های اخیر با توجه به شرایط بین الملی و خاص کشور برخی از فعالان جناح چپ و بطور مشخص حزب مشارکت متمایل به قدرت بوده و در صدد ایجاد یک تفاهم با برخی از گروه ها و سازمان های سنتی جناح راست است ، در آن سو اما تندروها ی راستی و صاحب قدرت نه تنها ازهرگونه اجماع و همسویی با محافظه کاران پرهیز می کنند ، بلکه گام های بزرگتری را در جهت یک دست کردن این جناح برداشته اند. به گفته برخی از کارشناسان تنش های موجود، میان تندروها و محافظه کاران جناح راست با توجه به روند فعلی بزودی گشترش یافته و چهره های شناخته شده ی دیگری را نیز به میان خواهد کشید.
این در حالی است که در گیری تندروهای جناح راست با ناطق نوری و برخی از محافظه کاران این جناح طی هفته های اخیر بیش از پیش شدت گرفته و چهره های دیگری را نیز دربرگرفته و به نقاط دیگر قدرت کشیده شده است. پس از کناره گیری ناطق نوری از ریاست شورای هماهنگی، در حالی که انتظار بازگشت مجدد او می رفت، برخی از اعضای شورای مرکزی از کم اهمیت بودن این مساله سخن گفتند. بهروزی ،عضو شوراي مركزي شوراي هماهنگي، یکی از کسانی بود که دراین باره گفت : شوراي هماهنگي، يك جناح وسيع در كشور است و به همين دليل با رفتن يك نفر فعاليت شورا بهم نخواهد خورد. با ورود به فضاي انتخابات خبرگان، جلسات و فعاليت‌هاي شوراي هماهنگي شروع و ادامه خواهد داشت اما با يك استراتژي جديد! از سویی دیگر نیزچندی پیش حميدرضا ترقي عضو شوراي مركزي حزب موتلفه درگفتگويي با اشاره به تحولات انتخابات رياست جمهوري در این باره گفت:" در ابتدا استراتژي اين بود كه به اجماع برسيم ، اما بر اثر توطئه اي در 27 آذروبا انتشار یک عکس، شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب از حالت چراغ خاموش بوسيله يك جرياني كه در آنجا نفوذ كرده بود ، خارج شده و فعاليت شوراي هماهنگي روشن شد. بعد از آن مرحله، امكان اجماع وجود نداشت. "
در همین حال سایت های خبری تندروهای جناح راست نیز در این باره نوشتند: عكس مورداشاره ترقی، عكسي بود از گردهمايي هزار نفره شوراي هماهنگي در 27 آذر سال 83 ، که در روزنامه هاي آن زمان منتشر شده و با دیدن این عكس القاء مي شد كه" نامزد شكست خورده خرداد 76، ( ناطق نوري ) مي خواهد نامزد انتخابات خرداد 84 را معين كند ."
این در حالی بود که "عارف نيوز" با اشاره به گفته های ترقی ، یکی دیگر از محافظه کاران جناح راست را هدف قرار داده و نوشت : قرار ، عكس و خبرمورد اشاره با امضا ودستورمحمدرضا باهنر (پدر خوانده جناح راست) در اختيار رسانه ها قرارگرفت كه احتمالاً منظور آقاي ترقي از توطئه ، عملكرد آقاي باهنر ، بايد باشد !
در حالی تندروهای جناح راست محمد رضا باهنر را نیز همراه با ناطق نوری مورد حمله قرار داده اند که این روند پیشتر واززمان انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است. این رویه که با انتشار اخبار و افشاگری های مالی و سیاسی آغاز می شود از زمان انتخابات در باره محمد ولایتی نیز شروع شده است. سایت تبلیغاتی "کاندیدای 84" که از محمود احمدی نژاد حمایت می کرد چند روز پیش از آغاز رای گیری درباره ناطق نوری و ولایتی نوشت: ظاهرا آقای ناطق نوری که مسئول به اجماع رساندن کاندیداهای اصولگرا بود در این مورد موفق نشده و همین باعث حضور آقای هاشمی در صحنه انتخابات گردید. البته نبود یک کاندیدای قوی و شایسته نظام هم در این تصمیم بی تاثیر نبوده است . به نظر می رسد حضور آقای ناطق نوری و ولایتی در جمع اصولگراها ، سناریوی از پیش تعیین شده ، به منظور اختلاف و نهایتا حذف اینگونه تفکرهایی می باشد که مافیای قدرت و ثروت را تهدید نماید.

تایید پروژه حذف محافظه کاران
انتشار کتاب خاطرات ناطق نوری توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی پس از مدت کمی از کناره گیری او از ریاست شورای هماهنگی نیروهای انقلاب می توانست دلیل خوبی برای آغاز حملات تندروهای جناح راست به این محافظه کار قدیمی باشد. از سویی اما موضع گیری های ناطق نوری در باره ی اظهارات مصباح یزدی وعملکرد دولت احمدی نژاد ،در تسریع پروژه حذف وی و دیگر محافظه کاران موثربود. ناطق در تازه ترین اضهاراتش در گفت و گو با روزنامه شرق،اظهارات مصباح یزدی درباره ی مقبولیت ومشروعیت نظام را مبحثی انحرافی خوانده و گفت :" این گونه مباحث انحرافى است و به نظر من به كشور ضربه مى زند."
پس ازاین موضع گیری ها و گفت و گوی ناطق نوری با روزنامه شرق سایت خبری عارف نیوز، از رسانه های حامی محمود احمدی نژاد و نزدیک به تندروهای جناح راست با انتشاریک مقاله و طرح چند پرسش آغازگر حملات مستقیم و بی پرده به ناطق نوری شد. حمله ای که تاکنون پاسخی نداشته است.درقسمتی از پرسشهای مطرح شده در مقاله ی عارف نیوز آمده است : تعریف آقای ناطق نوری از اصولگرایی چیست؟آیا این اصولگرایی آنقدر گل وگشاد است که میتوان در خانه چند هزار متری در فرمانیه نشست وهم خود را شیخ اصولگرا نامید؟ آقای ناطق نوری – شیخ جناح راست سنتی- در جریان انتخابات دوم خرداد 76 شکست سنگینی را متحمل شد در آن انتخابات ،مطرح ساخت که "من آخر نوکرهای آقای هاشمی هستم " آیابرهمین اساس است که در انتخابات نهم ریاست جمهوری سعی داشتند از کاندیداهای اصولگرا به عنوان ابزاری برای پیروزی آقای هاشمی استفاده نمایند(که البته در این مورد هم دچار شکست شدند)؟
همچنین دربخش دیگری از این مقاله که پیش از اظهارات مصباح یزدی منتشر شده است ، به اختلاف ناطق نوری با آیت الله خامنه ای اشاره شده و آمده است: اولین فردی که "ذوب در ولایت" را مطرح ساخت ایشان بود چرا بر خلاف نظر رهبری وی همچنان بر این شعار غیر عقلانی وغیر شرعی ادامه داد تا با عتاب رهبری مواجه شد؟
پیش از این برخی از کارشناسان بر اساس اخبار منتشر شده و تنش های موجود میان محافظه کاران و تندروهای راست گرا ، پیش بینی کرده بودند که تمام کسانی که پیش انتخابات ریاست جمهوری از گزینه ای جدای احمدی نژاد حمایت کرده اند، درصورت عدم حمایت از رییس جمهور، بزودی مورد هجوم جریان تندروی راست قرار گرفته و در نهایت حذف خواهند شد. این درحالی است که سکوت دربرابر حملات تندروها به کسانی مثل ناطق نوری ،باهنر و ولایتی می تواند نشانه تایید مقامات بلند مرتبه حکومت برپروژه حذف محافظه کاران از بازی قدرت باشد. آیا زندگی سیاسی محافظه کاران جناح راست به پایان رسیده است ؟

No comments: